.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خانواده‌های درگذشتگان در «منا» به «رمی جمرات» می‌روند

 شمال نیوز: نمایش «رمی جمرات» که به کارگردانی محسن معینی این شب ها در فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود پنجشنبه هفته جاری میزبان برخی از خانواده های درگذشتگان در حادثه منا می شود.
رمی جمرات
محسن معینی که این شب ها نمایش «رمی جمرات» را روی صحنه فرهنگسرای بهمن دارد به خبرنگار مهر گفت: بعد از اتفاق اندوهناکی که چندی پیش در کشور عربستان و منطقه «منا» رخ داد و همه افراد جامعه را تحت تاثیر قرار داد من هم بسیار ناراحت بودم و وظیفه خود می دانستم که در حد و اندازه خودم بتوانم نسبت به این فاجعه واکنش نشان دهم به همین خاطر تصمیم به بازخوانی متن «بر فَرَس تندرو» که سال ۹۲ آن را در برج میلاد روی صحنه بردیم که اقتباسی از «گنجینه اسرار» عمان سامانی بود، گرفتیم تا به مناسبت چهلمین شب درگذشت هموطنان مان باتوجه به فرصت کمی که داشتیم بتوانیم اثری قابل دفاع درباره این موضوع را روی صحنه ببریم.

وی افزود: تقریبا ۵ روز بعد از فاجعه سرزمین منا به طور جدی کارمان را آغاز کردیم حدود یک ماه هم با گروه تمرین داشتیم و الان هم دو شب است که این نمایش با عنوان «رمی جمرات» روی صحنه رفته و تا سه شب آینده هم ادامه دارد.

کارگردان «بر فرس تندرو» درباره ترکیب بازیگران این نمایش در مقایسه با کار قبلی بیان کرد: امیرعباس توفیقی و رضا حسنی بازیگران جدید ما هستند و بقیه افراد همان دوستانی هستند که در نمایش قبلی حضور داشتند.

معینی ادامه داد: شناختی که اعضای گروه از یکدیگر داشتند کار را راحت تر کرد و بخش سخت کار بیشتر زمان بازخوانی متن بود که البته این سختی ها در مقایسه با آنچه هموطنان مان در مکه تحمل کردند، گفتن ندارد. به نظر من هنرمند باید نسبت به شرایط جامعه خود واکنش نشان دهد نمی دانم چطور برخی می توانند بی تفاوت باشند البته درباره این موضوع همه هنرمندان دغدغه مند بودند و واکنش نشان دادند.

این کارگردان بیان کرد: برخی از دوستان سعی می کنند نسبت نسبت به شرایط جامعه بی تفاوت باشند یا اعلام می کنند که سیاسی نیستند اما همین جمله به نوبه خود یک واکنش سیاسی است. وقتی ما متونی را که نسبتی با ما ندارد و به اروپای چند قرن پیش مربوط است می توانیم بازخوانی کنیم چطور نمی توانیم درباره مسایلی که امروز در کشور ما رخ می دهد و ما در داخل و خارج از کشور با آن مواجه هستیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: این روزها در فضای منطقه و جغرافیایی که به سر می بریم گرفتار برداشت های غلطی چون آدمکشی، افراطی گری، خشونت و ... از سوی گروه‌های تندرو شد‌ه‌ایم و من که در این فضا تنفس می کنم نمی توانم نسبت به همه این ها بی تفاوت باشم. بعد از این واکنش هایم ادامه دار خواهد بود تا در چنین شرایطی هم یاد عزیزان مان زنده بماند هم در جامعه حساسیت ایجاد کند تا مطالبه گر بودن درباره اتفاقات را فراموش نکنیم.

معینی گفت: واکنش های سریع ممکن است در بروکراسی اداری کار را دچار مشکل کند اما خوشبختانه ما در پروسه بازبینی نمایش توانستیم با تعامل مسایل پیش رو را حل کنیم از آنجا که «رمی جمرات» یک موضوع ملی بود دوستان حسن نیت نشان دادند و توانستیم این کار را روی صحنه ببریم. به هر حال هنر جدای از سیاست بی خاصیت است. تمام تاریخ ادبیات نمایشی جهان نسبت مستقیم با رویدادهای سیاسی جامعه شان دارد.

این کارگردان درپایان گفت: برخی از خانواده کشته شدگان مظلوم فاجعه منا توسط ستادی شناسایی شدند و پنجشنبه شب مهمان نمایش ما خواهند بود. این عزیزان تنها خانواده های تهرانی نیستند و از استان های جنوب و شمال شرق کشور هم در جمع مان حضور پیدا می کنند.

نگین میرحسنی‌واحد تهیه‌کننده این نمایش نیز پیش از این گفته بود: در حالی‌که به چهلم شهدای منا نزدیک می‌شویم، با آقای محسن معینی تصمیم گرفتیم نمایشی در این‌باره تهیه و تولید بکنیم. ما برای این منظور سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن را که گنجایش بالایی برای حضور مخاطبان داشت در نظر گرفتیم.

او در مورد انتخاب این سوژه بیان کرد:در حادثه منا بسیاری از زائران خانه خدا بر اثر تشنگی جان سپردند و این موضوع به نوعی تداعی‌کننده روز عاشوراست. بنابراین چون در ماه محرم قرار داریم، با انتخاب این سوژه، در اجرای «رَمی جمرات» نگاهی به حماسه عاشورا اما با توجه به شهدای منا داریم.

در این نمایش ایرج نوذری، مهدی فقیه، پردیس افکاری، امیرعباس توفیقی، رضا حسنی، محمد مقدسی، محمد تنهایی، فریبا فصیحی، زهرا پورعزیزی، آزاده اکبری، احسان زمانی، رومینا نعلبندیان و وجیهه لاریجانی ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش این شب ها ساعت ۱۹ در فرهنگسرای بهمن روی صحنه می‌رود.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.145 seconds.